Workforce

Milyen képességekkel legyenek felvértezve a jövő munkavállalói? – Hogyan erősítheti, vagy gyengítheti mindezt az egyének viselkedési stílusa?

2017-09-19 Bujáki Ildikó , Stratégiai tanácsadó és konzulens – Marketing, vállalati kommunikáció és employer branding

A technológia és a digitalizáció számos fantasztikus újdonságot hoz a hétköznapi életünkbe. A világ nemcsak sokkal kényelmesebb és fejlettebb lesz körülöttünk, de folyamatosan változik a fizikai környezetünk. A mesterséges intelligencia megjelenik az otthonunkban, sőt a “második otthonunkban”, vagyis a munkahelyünkön is. A harmadik ipari forradalom hatására új iparágak jönnek létre, automatizált folyamatok modernizálják a termelést, a gyártást, a különböző szolgáltatásokat és ennek köszönhetően a munkaerőpiacot is fenekestől felforgatják. Manapság már a munkahelyi feladataink ellátása során is számos okoseszközt, szoftvereket, applikációkat használunk és interaktív, online platformokon kommunikálunk.

Mind a munkáltatóknak, mind pedig a munkavállalóknak fel kell készülniük az ún. diszruptív (“felforgató”) technológiák hatásaira és szembesülniük kell azzal a ténnyel, hogy nem csak a munkavégzés módja változik, de bizonyos munkakörök teljesen megszűnnek, – hiszen gépek fognak elvégezni helyettünk feladatokat – számos folyamat automatizálttá válik, egyes tevékenységek pedig átalakulnak. Ugyanakkor az a nagyszerű hír, hogy az innováció következményeként új munkaakörök és szakmák jönnek létre, hiszen az ember továbbra is a legnagyobb érték marad!

De vajon milyen képességekkel kell rendelkeznie az iskolapadot koptató diákoknak ahhoz, hogy a jövő piacképes és sikeres munkaerejévé válhassanak? Dr. Tony Wagner, a Harward Egyetem professzora (aki az egyik legnagyobb szaktekintély és kutató ebben a témában) összefoglalta azt a 7 kulcsfontosságú képességet és gondolkodásmódot“, amely elengedhetetlen lesz számukra a jövőben.

Melyek azok a nélkülözhetetlen képességek, amelyet az üzleti döntéshozók és a vállaltok vezetői elvárnak a jövőbeni munkaerőtől (“future workforce)?

1.) Kritikai gondolkodásmód és problémamegoldás – Az a leglényegesebb, hogy igazán jó kérdéseket tudjanak feltenni. Jó elemzőképesség szükséges, meg kell kérdőjelezi bizonyos dolgok létjogosultságát és tesztelni kell a feltételezéseket.

2.) Kapcsolati hálón belüli együttműködési készség és csapatmunka , valamint a befolyásolási képességeken alapuló kollaboráció, nem pedig diktatórikus vezetői stílus.

3.) Agilitás és alkalmazkodási képességek – A gyorsan változó vállalti működés és struktúra nagyfokú alkalmazkodási képességet kíván meg, amely sokszor a technikai tudásnál is fontosabb.

4.) Kezdeményezőképesség és vállalkozó szellem (“entrepreneurial spirit”) – Olyan önállóan gondolkodó és cselekvő emberekre van szükség, akik kreatívitásukkal és innovatív hozzáállásukkal a jeletősebb problémákat is képesek megoldani és kezdeményezőek.

5.) Hatékony szóbeli és írásbeli kommunikációs képességek.

6.) Hatékony információgyűjtés és elemzés.

7.) Kíváncsiság és képzelőerő.

 

Egy eredményorientált vezető milyen szempontok figyelembe vételével tudja a megfelelő pozícióra a megfelelő embert megtalálni vagy kiválasztani?

Miként tudja úgy összehangolni a csapatát, hogy az egyének képességeinek kiaknázásával, de a sajátos viselkedési jellemzőik összehangolásával kovácsoljon ütőképes team-et? Hiszen nem csak a szakértelem és a tárgyi, vagy technológiai tudás fontos. Az eltérő temperamentumú munkatársak szakmai képességeit éppúgy gyengítheti, mint ahogy erősítheti is egyéni viselkedésük, tehát az eredményesség érdekében egy stratégiai szemléletű vezetőnek nagyon érdemes az alábbi szempontokat végiggondolnia.

Mindezt az alábbiakban a DISC módszertan segítségével mutatom be.

 

Vissza a blogba